Les reserveren »

FAQ

1. De mensen in een fitnessclub zien er zo perfect uit…

Dat klopt helemaal niet. Bij ons kom je zware boekhouders tegen, kleine studenten, sjieke omaatjes, dunne huisvrouwen, dikke vaders en sportieve jongeren. Het publiek is zo gemengd als je normaal op straat ziet.

2. Ik ben te oud om in een fitnesscentrum te sporten…

Hier zijn we het niet mee eens. De gemiddelde leeftijd van onze leden stijgt nog steeds omdat gezondheid en welzijn onafhankelijk zijn van leeftijd. Ons oudste lid is trouwens 79 jaar.

3. Fitnessclubs? Daar zijn toch alleen maar bodybuilders…

Dat is een vooroordeel uit de steentijd. Spieren alleen zijn overigens geen bewijs van fitheid. Hier gaat het om conditie, sterke gewrichten, een sterke rug, en met plezier bewegen.

4. Ik weet niet of het personeel er verstand van heeft…

En of ze dat hebben! Bij ons bent u in goede handen.

5. Dan moet je zeker eerst nieuwe sportkleding kopen…

Nee hoor, dat is niet nodig. Ons sportcentrum is geen modeshow. Een oude trainingsbroek en een paar stevige sportschoenen zijn prima. Maar als je eenmaal goed op weg bent naar een mooier figuur en een betere gezondheid dan krijg je waarschijnlijk wel zin in een nieuwe outfit.

6. Afslanken gaat ook met tabletten…

Deze pillen zijn meestal alleen goed voor de portemonnee van de fabrikant. Voor de gebruiker hebben ze in het beste geval geen werking. Soms zijn deze wondermiddeltjes zelfs schadelijk voor de gezondheid. Echt helpen doen ze amper.

7. Als ik rond mijn taille wil afvallen, moet ik vooral buikspieroefeningen doen.

Fout. Gelukkig, denkt u misschien wel (als u net als vele anderen niet graag sit-ups doet). Ons lichaam verbrandt vet als het veel energie nodig heeft. Onze buikspieren zijn vergeleken met andere spieren maar klein. U verbruikt veel meer energie als u bijvoorbeeld uw bovenbenen of uw rugspieren laat werken. Bovendien is het genetisch vastgelegd waar ons lichaam bij voorkeur vet opslaat. En de lastige vetkussentjes zullen het eerst verdwijnen waar ze het laatst zijn verschenen.

8. Afslanken gaat het best met een dieet.

Dat zou leuk zijn, 14 dagen een radicaal dieet en that’s it. Helaas reageert ons lichaam anders. Als we te weinig energie binnenkrijgen dan gaat onze stofwisseling op een laag pitje draaien. Dit blijft zo ook als we weer meer gaan eten. Het gevolg is het gevreesde jojo-effect waarbij u achteraf meer weegt dan voorheen.

9. Mij lukt het ook als ik in de zomer ga joggen.

De realiteit ziet er vaak anders uit. Veel mensen beginnen enthousiast met joggen of gaan op de hometrainer fietsen maar de motivatie laat na enkele dagen te wensen over. De loopschoenen of halters verdwijnen in de kast. In ons fitnesscentrum gaat dat beter, u sport samen met vrienden en wordt door de instructeurs gemotiveerd.

10. Om af te vallen heb je geen sport nodig.

Dat is gedeeltelijk waar. U zult ook gewicht verliezen als u uw eetgedrag aanpast. Maar het gevaar dat uw stofwisseling op een laag pitje gaat draaien is groot. Dan helpt er nog maar een ding: uw stofwisseling door beweging weer activeren.

11. Na 6 uur ‘s avonds eten maakt dik.

Het hangt niet van het tijdstip af of u aankomt, maar van de hoeveelheid. Als u minder energie eet dan u verbruikt dan maakt het niet uit wanneer u eet. Meestal nemen we ‘s avonds wel wat meer tijd voor de maaltijd en eten dan misschien iets meer dan anders. Of we nemen bij het eten nog een lekker biertje of wijntje.

12. Door sex val je bijzonder goed af.

Het staat vast dat tijdens het bedrijven van de liefde de hartslag sneller gaat en het lichaam onder hoogspanning staat. Ook de stofwisseling loopt op volle toeren. Hoeveel energie echt wordt verbruikt is nog niet precies vastgesteld, maar goed, laten we dit punt voor de verandering eens gelden.